Ministar Radovan Fuchs: Eksperimentalni program cjelodnevne nastave od iduće godine u 50 škola
Ministar znanosti i obrazovanja Radovan Fuchs gostovao je u emisiji “A sada Vlada”.
- Eksperimentalni četverogodišnji program cjelodnevne nastave počinje sljedeće školske godine u 50 škola, prijaviti se mogu one koje provode jednosmjensku nastavu, a financijska stimulacija po školi bit će 300 000 eura – najavio je.
Uvođenje besplatnog obroka za svako dijete u osnovnoj školi od siječnja ove godine, ministar je ocijenio kao “izvanrednu mjeru Vlade” koja funkcionira bez većih problema. “U prvom je periodu pripremljeno 5 milijuna obroka za 300 tisuća učenika, na što je utrošeno oko 6 milijuna eura”, rekao je.
Dodao je da ne postoji svugdje kuhinja pa onda sva djeca ne dobivaju kuhani obrok. “No, i suhi obroci su nutritivno bogati i zadovoljavaju potrebe djece u razvoju. Jako je izgledno da će uskoro svi učenici imati kuhani obrok”, ustvrdio je.
Upitan o sustavu nacionalnih ispita, ministar je kazao da očekuje da se ne rade nikakve posebne pripreme za nacionalne ispite. “Oni u osmim razredima služe u prvom redu ministarstvu, nacionalnom centru koji ga provodi, odnosno sustavu da vidi koja je kvaliteta jednog ciklusa obrazovanja na razini Hrvatske, u pojedinim regijama, u pojedinim školama. Mi provjeravamo što je naučeno”, pojasnio je.
Dodao je da se puno pričalo o poplavama odlikaša, te će nacionalni ispiti dati uvid i samim školama kakve su u odnosu na nekog drugog. Rekao je da rezultati s nacionalnih ispita ne ulaze djeci u prosjek, te služe sustavu kako bi bio bolji, dodavši da će roditelji moći vidjeti rezultate u e-dnevniku. “Želimo vidjeti postignuća djece nakon jednog ciklusa obrazovanja”, naglasio je Fuchs.
Ministar se osvrnuo i na online probne ispite mature.
“Maturanti su je prošle godine pisali kao test same mature u provođenju. To je bilo napravljeno jer su u tijeku njihova školovanja u kurikulumu bile napravljene izmjene pojedinih predmeta i izmjene koncepcije samih pitanja na maturi. To je prošle godine prošlo jako dobro, maturanti su maturirali. I ove godine je odlučeno da se napravi jedan set pitanja s repozitorijem nacionalnog centra za vanjsko vrednovanje, on se može skinuti i doma vježbati”, pojasnio je.
Naglasio je da ne očekuje probleme i da ih je svake godine sve manje, jer se dorađuje sustav u kontinuitetu. “Želim svim učenicima da upišu ono što žele”, poručio je.
Ministar je najavio da eksperimentalni četverogodišnji program cjelodnevne nastave počinje sljedeće školske godine u 50 škola.
“Škole koje sada rade u jednoj smjeni moći će se javiti i kandidirati da budu odabrane u tih 50. One će dobiti financijsku stimulaciju kako bi mogle nabaviti opremu koju misle da je potrebna, a iznos je oko 300 tisuća eura za školu“, rekao je Fuchs.
Pojasnio je i kako bi nastava trebala trajati najmanje do 14 sati, s time da se može, po želji učenika i roditelja, produljiti i u popodnevne sate.
“Dakle, do 14 sati je onaj obavezni dio koji se odnosi na učenje i predavanja, od 15 sati kreće dio s izvannastavnim i izvanškolskim aktivnostima”, dodao je.
Cjelodnevna nastava, naglasio je Fuchs, donosi nova ulaganja u sustav obrazovanja.
„Rekao sam da imamo ogromna ulaganja u sustav, u sustav osnovnoškolskog obrazovanja ali i u onaj dio koji se odnosi na predškolsko obrazovanje, dakle vrtiće. To je značajno preko pola milijarde eura, s tendencijom da to bude jedna milijarda”, napomenuo je.
Kako bi se cjelodnevna nastava uvela u cijeloj Hrvatskoj, potrebno je osigurati jednaki standard na razini cijele zemlje te da sve škole rade u jednoj smjeni, poručio je.
Ministar je najavio i kako se mijenja kurikulum, na način da se uvode novi predmeti te povećava broj sati kod određenih postojećih predmeta.
„Učenici sada od prvog do četvrtog razreda imaju ‘Prirodu i društvo’, a imat će ‘Prirodoslovlje’ kao jedan predmet do šestog razreda, imat će onda ‘Društvo i zajednica’ kao predmet koji obrađuje onaj društveni dio. Uz to, imat će i dva izborna predmeta, ‘Svijet i ja’ te drugi strani jezik”, kazao je.
Predmet ‘Svijet i ja’ zamišljen je da vodi učenike prema prepoznavanju stvari, donošenju vlastitog mišljenja te prihvaćanju stvarnosti i činjenica, dodao je Fuchs, a učenici koji odaberu spomenuti predmet, umjesto vjeronauka, više neće provoditi vrijeme na igralištu ili školskim hodnicima niti imati jednu ocjenu manje kao što je to bio slučaj s učenicima koja nisu odabrala vjeronauk.
Među novim predmetima u eksperimentalnom programu naći će se i ‘Praktične vještine’, predmet sličan nekadašnjem domaćinstvu.
„Praktične vještine stimulirat će manualne sposobnosti kod učenika, ali i fizičku aktivnost. Imat će priliku naučiti niz praktičnih stvari, sukladno njihovom uzrastu”, rekao je ministar.
Osim novih predmeta, Fuchs je najavio povećanje broja sati hrvatskog jezika, matematike te predmeta koji se „odnose na umjetnički dio”, poput likovne kulture.
Što se tiče tjelesne kulture, novina je da da u prva četiri razreda osnovne škole više neće predavati učitelji razredne nastave, već magistri kineziologije.
„To ne znači da učitelji razredne nastave nisu izvodili taj predmet kako treba. Oni neće ostati bez svoje stanice, dapače imat će puno satnicu, nema razloga za bojazan”, naglasio je Fuchs.
Financijsku stimulaciju za sudjelovanje u eksperimentalnom programu neće dobiti samo škole, već i zaposlenici, istaknuo je ministar.
„Svi oni koji budu sudjelovali u eksperimentalnoj fazi bit će dodatno stimulirani. Njihove plaće bi trebali rasti od 15 do 25 posto”, najavio je. (vlada.gov.hr)